onsdag 1 maj 2013

Din sexuella kropp


Du har en kropp, men ärligt talat, vad vet du om den? Nej, du ska verkligen inte skämmas eller känna dig okunnig! Faktum är att vi alla, lite till mans, lever med mer eller mindre omfattande kunskapsluckor om det som ligger oss närmast, den kropp som vi alltid har med oss. Förutom att vi inte alldeles säkert inte behöver känna till varenda detalj av den eller hur den fungerar, så är kroppen med sina funktioner fortfarande inte helt utforskad. Som hjärnan till exempel, den plats där orgasmen sitter, och som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Jag måste erkänna att jag är en ”kroppsnörd”, en person som fascinerat kan titta på Vetenskapens Värld eller bläddra i en bok i en bokhandel så att tiden stannar och studera skildringar av kroppens allehanda möjligheter. Hur hjärtat fungerar. Eller blodomloppet. Eller mjälten. Och så vidare. Föga förvånande är jag också oerhört nyfiken på och rentav bergtagen av kroppens sexuella förmåga och möjligheter att skapa njutning. Här finns det mycket att lära.

Idag arbetar jag för att främja sexualupplysning och rådgivning till vuxna, en grupp som lätt hamnar mellan stolarna. Det råder en norm att vuxna ”mitt i livet” förväntas ha en fungerande sexualitet som inte kräver svar, som inte väcker funderingar och som inte varken oroar eller skänker glädje som en vill dela med andra. Det är först när problemen blir oöverstigliga, när relationen är körd i botten, depressionen ett faktum eller ensamheten mördande som vi söker hjälp. I den bästa av världar önskar jag att vi kan stämma i bäcken genom upplysning, genom att ger oss ut på en safari på den egna kroppen, utforskar dess vinklar och vrår och, inte minst, att vi tillåter oss att tala om det.

Jag läser RFSU:s senaste undersökning om kunskaper hos 25 - 45-åringarna i Sverige. Mer än hälften, 56 %, vet inte hur stor en klitoris är. Två av tre tror att det tar längre tid för kvinnor att få orgasm. Mer än var tredje är okunnig om att klamydia, vår vanligast förekommande sexuellt överförda infektion, kan överföras när kön gnids mot varandra. Nästan sex av tio män tror att en kvinna lättast blir gravid omkring två, tre dagar före mensen. Varannan man upplever emellanåt bristande lust. Var tredje man och kvinna erfar svårigheter att i någon mån behålla sin erektion eller lubrikation. Det finns säkert mer okunskap än så (har du frågor, ställ de till RFSU:s frågelåda). Problemet blir just att all okunskap banar väg för mytbildningar, felaktiga föreställningar och, som en konsekvens, upplevelser av sexuella problem, lidande och onödig oro. Det låter kanske enkelt, men det är det också: mer faktabaserad upplysning, rådgivning på bred front och samtal om sexualitet såsom en mänsklig kraft värd att ta på allvar och förtjänt att behandla på ett sakligt vis kommer att förebygga många svårigheter, säkert också bespara kostnader och, förstås, skänka mer glädje och lust i människors tillvaro. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut, men då ska ingen heller förvånas över människors ohälsa.

Låt mig avsluta med att länka till en artikel där min kollega Else-Marie Rasmusson, onkologisjuksköterska i Lund, intervjuas om sitt arbete. Intervjun visar på ett tydligt sätt skilda aspekter av hur sexualiteten, som en allmänmänsklig kraft, i allra högsta grad påverkar välbefinnande och återhämtning efter en allvarlig sjukdom. Så många frågor som kommer upp, så många lugnande svar som kan göra en stor skillnad i stunden och för framtiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar