I augusti 2012 blev jag asförbannad när det ryska punkbandet Pussy Riot fick sin dom, två års
fängelse. Putin hade visat var skåpet ska stå. Alla protester via
sociala medier, Amnesty, ja till och med från de drygt 100 tyska
förbundsdagsledamöterna hjälpte föga, domen föll, och fortfarande kämpar två av medlemmarna för att komma ut i friheten igen. Så vad har Pussy Riot med
sexualitet att göra? Det finns säkert flera möjliga sätt att analysera och
förstå det som hänt. Mitt sätt blir att applicera begreppet
maskulinitet, eller manlighet på det hela. Manligheten spelar alltid en central
roll i allt som har med sex, sexualitet och relationer att göra.
Av en händelse läste jag just då Ann Heberleins bok ”En liten bok
om ondska”. Hennes huvudtes, väl förankrad i annan litteratur, är att
manligheten är starkt sammanbunden med våld och aggressivitet. All statistik
talar ett tydligt språk: vi män är överrepresenterade när det gäller
våldsbrott, så även sexualbrott, alltså de brott där sexualiteten kan sägas
vara vapnet vid våldshandlingen. En brasklapp är förstås att normer och
föreställningar om män och kvinnor stundtals kan göra det svårt för oss att se
att även kvinnor kan begå olika typer av (sexual)brott eller att de allra flesta
män – naturligtvis – inte är våldsbenägna, någonsin.
Nåväl, människan har onekligen ändå en tendens att vara
en aggressiv varelse. Hennes våldsbenägenhet kan dock inte förklaras enbart med
studier av hjärnan eller våra gener, det vill säga biologin. Nej, våldet är i
allra högsta grad även en social konstruktion. På liknande sätt är sexualiteten
något som vi alla är med och skapar i vår samtid och vår egen unika kultur. Hur
en sexuell man och hur en sexuell kvinna förväntas vara och bete sig ingår häri.
Våldet är vidare även ett politiskt projekt, som ju alla krig kan sägas vara
ett tydligt bevis på. Våldet och sexualiteten är för mig i själva verket ett av
flera par ”siamesiska tvillingar”, på samma sätt som jag ser sexualiteten som
en avgörande beståndsdel av politiken, av våra mellanmänskliga relationer eller
för den delen av religionen (vilket jag återkommer till). Att
försöka förstå våldet är omöjligt om man inte tar med både makt och sexualitet
som faktorer som alla överlappar varandra på ett ibland svårgripbart sätt. Men
titta bara på intresset för våld i manliga aktiviteter som t.ex. brottning,
boxning eller jakt, skriver Heberlein. Vem minns inte bilderna på Putin med bar
överkropp fiskandes i en ström å? Putin som lägger ner en tiger? Putin med en
Kalasjnikov?
Så vad har domen mot Pussy Riot med våld att göra? I grunden
handlar det om makt. Våld är en extrem variant av att visa vem som har makten,
juridiken en annan, ofta tillrättalagd och vinklad väg för att visa den.
Heberlein menar att vi män i lägre grad är benägna att förändra oss, att
anpassa oss till nya situationer och förutsättningar. Vi söker en gemenskap i
grupper av andra män och där anpassar vi oss till kollektivet. Sådant som
utmanar det manliga kollektivet, som exempelvis jämställdhet och jämlikhet,
möter motstånd eftersom det handlar om maktförskjutningar. Ska kvinnorna vara
med, lägga sig, ändra på sakernas tillstånd? Ska några unga kvinnor i Pussy
Riot ifrågasätta politikens och kyrkans självpåtagna makt? Nej, inte ostraffat,
är Putins budskap.
Jag har berört ämnet tidigare men det är på sin plats att
upprepa det. Jag är övertygad om att det handlar om upplevelsen av förlorad
makt även när män upplever sexuella problem. Män söker i mindre grad hjälp vid
sexuella problem. Jag tror att det är avsevärt mer skamfyllt och tabubelagt för
en man att uppleva sexuella problem. Jag har genom åren noterat att kvinnor har
ofta lättare att erkänna sina sexuella svårigheter och söka hjälp, men att
kvinnor också ofta söker hjälp å männens vägnar. Det är först via det till
synes anonyma nätet som män hittat en väg att formulera sina svårigheter och
försöka göra något åt dem. Misslyckandet, att ”tappa ansiktet”, hånet, åtlöjet,
ja, i grunden maktlösheten som Heberlein sammanfattar det hela är en
skam omöjlig att bära. Kanske är det därför som Putin gör allt för att inte
visa sig besegrad av tre unga och starka, medvetna kvinnor. I mitt stilla,
möjligen något yrkesskadade sinne undrar jag hur det förhåller sig med Putins
sexualitet.
Min poäng, som jag på olika sätt varit inne på tidigare, är att
skammen, förnedringen och känslan av maktlöshet utgör grunden i det som behöver
förändras för att kunna skapa en positiv och främjande sexualitet.
Relationer som vi är nöjda med, sex som vi njuter av, frånvaro av riskfyllda
handlingar ändras först när vi vågar utmana våra normer, vår skam, våra
begränsande könsroller. Allt blir inte guld och gröna skogar över en natt
förstås, det vore naivt att tro något sådant. Men kanske kan det vara en början?
I Ryssland hade jag väl för övrigt fått typ två år i finkan för
denna text…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar