I slutet av maj 2013 blev jag uppringd av programmet Nordegren i P1 för att
kommentera ett (sommar-)fenomen – människor som har sex utomhus och/eller
offentligt. Jag är övertygad om att sommar, ledighet, sol, värme och – inte
minst – mer synlig hud gör något med oss människor. Det är under denna tid vi
lättare kan koppla av, stänga av arbete och negligera plikter som annars pockar
på uppmärksamhet. Kort sagt, vi kan unna oss att slappa lite extra. Det är
också här som lusten lätt ersätter stress eller tankar på prestation och nog är
det ett faktum att människor har mer sex under sommaren. Inte minst utomhus,
med de risker det innebär för att upptäckas.
Jag
har inte funderat särskilt mycket på sex utomhus/i offentligheten tidigare, men
fick upp ögonen för detta sätt att njuta av sex genom ett fenomen som fått
medial uppmärksamhet sommaren 2008. Det var då jag läste en intervju med "Peter",
aktiv utövare av något som fått benämningen dogging. ”Peter” berättar att
”dogging är ett spännande sätt att ha sex på”, att sex ”är skönt vid rätt
väderlek” utomhus. Även ”risken att bli upptäckt är upphetsande” anser "Peter" och menar att det tände honom och hans kvinnliga partner att bli påkomna.
En forskare vid namn Bell beskriver dogging som en (hetero)sexuell praktik
eller subkultur som kombinerar voyuerism (önskan att titta på andra som har
sex), exhibitionism (önskan att visa upp sig själv i sexuella sammanhang),
offentligt sex, partnerbyten eller gruppsex. Aktiviteterna sägs ske på avskilda
platser i tätorternas utkanter, i första hand utomhus, och nås enklast med bil.
Den sexuella aktiviteten dogging verkar innefatta en strävan efter att bli påkommen
under tiden.
Ett
annat intressant fenomen jag kommit i kontakt med genom mitt tidigare arbete
inom det hälsofrämjande fältet är män som har sex med andra män i offentliga
miljöer utomhus, som parker, rastplatser eller toaletter. Forskaren Laud Humphrey
studerade redan på 70-talet män som ägnade sig åt sexuell aktivitet genom
att observera det som händer på offentliga toaletter. Han gav sig inte till
känna som forskare men deltog aldrig själv i sexuell aktivitet. Han fick utstå
hård kritik från forskarkollegor då man uppfattade hans tillvägagångssätt som
ett klart etiskt övertramp. Det han gjorde, förutom att observera skeendet på
plats, var att genom männens bilnummer spåra dem till bostadsadressen, besöka
dem i hemmet och utge sig för att vara en intervjuare som ville ta reda på hur
de levde i allmänhet. Många av männen var gifta med kvinnor och förde till
synes traditionella liv i villaförorterna. Utan att fördjupa mig närmare i
Humphreys forskning kan jag konstatera att människor har olika bevekelsegrunder
att ägna sig åt sex i offentligheten, utomhus eller inför andras ögon. Som en
längtan efter något extra, något annorlunda, något häftigt eller kanske något
förbjudet i en normativ värld.
Det
är naturligtvis inte helt riskfritt att idka sex med risk att andra kommer på
en. Enligt Brottsbalken kan ”den som (…) offentligen beter sig på ett sätt som
är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten” dömas ”för förargelseväckande
beteende till penningböter”. Det gäller emellertid den som alltså har en avsikt,
som medvetet utsätter ovetande personer för något den eller de andra inte valt
att vara del av. Något annat är det om alla inblandade är med på noterna, som
på vissa typer av klubbar.
Människans
sexualitet är outgrundlig och människan tar ofta tillfälle i akt att ha sex. En
del ser gränstänjande och en skapad risk att bli upptäckt som en extra krydda.
Andra vill njuta av sol, sommar och natur enbart med sin älskade. Se till att
ta till vara på grönska, svalkande sommarvindar, stränder och ledig tid och
unna er sex i det fria. Och, se till att inga utomstående ska behöva bli en
ovälkommen överraskning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar